Rada pro začátečníka

Vše o problematice reworku BGA obvodů - reflow, reball (překuličkování), výměna IC, vybavení, postupy, zkušenosti atd.

Moderátor: trta911

Rada pro začátečníka

Příspěvekod query » stř 25. zář 2013 10:12:44

Zdravím,

od známého jsem sehnal stanici IR stanici a začal jsem si nějak pohrávat s BGA pájením. Už jsem několik čipů odpájel, překuličkoval a zase zapájel.
Udělal jsem pár úspěšných Reflow.
Shlédnul jsem na netu spoustu videí, prostudoval spoustu teplotních grafů a pročetl co se mi podařilo vystudovat z EN manuálů.

Ale nejčastější problém, který nastává je, že se mi po odpájení čipu na desce odloupne barva mezi kontakty a tím se kontakty spojí.
další problém, který se mi stává je, že to samé se mi stane při čištění desky nebo čipu od cínu.

Chtěl bych vás požádat o radu. Může mi někdo poradit, jestli tohle má nějakou konkrétní příčinu? Např. vysoká/nízká teplota, špatná pasta ...

Byl by někdo ochotný se podělit o nějaké finty nebo postřehy, na co si dát velký pozor?
Díky
query
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 25. zář 2013 9:59:06

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod trta911 » pát 27. zář 2013 0:29:40

Zdravím,
předně nutno říci, že teorie je důležitá, ale nejdůležitější je praxe a vše si prakticky osahat. V tuto chvíli mám za sebou kolem (hrubým odhadem) 100, možná i více převážně úspěšných reballů (cca 90%) nebo výměn čipů a stále si nejsem příliš jist :-) Ale čím delší je praxe a práce s mašinou, tím si dříve a pevněji vytvoříte potřebné návyky. Některé dobré, některé špatné. Ale přeji mnoho úspěchů a nenechejte se odradit neúspěchem.

Odlupování krycího laku mezi kontakty je běžnější neduh. Některé desky jsou na to více a některé méně náchylné. Vy pro minimalizaci odlupu můžete udělat to, že snížíte tlak na pájku při čištění desky a přidáte na plochu po čipu více fluxu. Také trochu záleží na hrotu pájky kterou provádíte čištění a na odpájecím knotu kterým odstraňujete zbytky starého cínu. Pokud nám napíšete, při jaké teplotě obvykle vyzvedáváte čip z desky (když se Vám nějaká barva odloupne) a jakou pastu používáte, mohl bych být konkrétnější. Každopádně pokud používáte pastu Amtech tak s ní nejsou výraznější problémy a dá se s ní také docela dobře pracovat.

A poznámka na závěr: většina odloupnuté barvy "spojí" plošky které jsou stejně na stejném vodiči (tedy slouží jako jakýsi separátor a vytváří na stejném pásu mědi nezakryté kroučky pro dosednutí bumpů na desku) a do jisté míry tak nevadí, pokud by se sousedící bumpy při pájení stekly. Panují sice názory, že pokud se takto bumpy stečou, pak se díky nedostatečnému objemu nespojí s deskou a nevytvoří vodivý spoj. Prakticky se mi to zatím nepotvrdilo, i když už jsem pár odlupů krycího laku zavinil, tak deska stejně fungovala.
trta911
Moderátor
 
Příspěvky: 122
Registrován: úte 01. kvě 2012 21:07:03
Bydliště: Brno

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod Kerhat » sob 28. zář 2013 21:20:19

Myslím si také ,že je to zaviněno vyšší teplotou při čištění,či mechanickým

otěrem hrotu nebo namáháním.
také jsem zažil odloupnutou celou masku na celém prostředku velkého chipu od

(společná zem) a ta deska byla brutálně prohnutá v notebooku,proto si

myslím,že je na vině i pnutí desky.Že to maska nevydrží a s přispěním tepla popraská.

také si myslím,že je to schopné stáhnout kuličku dolů protože vzlínavost je

velká pokud je větší plocha holé mědi na samostatném spoji.Proto pro jistotu

vždycky takový spoj opravuji pod mikroskopem nepájivou maskou a vytvrdím pod UV

lampou.
Kerhat
 
Příspěvky: 1
Registrován: sob 28. zář 2013 21:01:21

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod query » pon 07. říj 2013 10:10:12

No, ano nad všemi variantami, které popisujete jsem přemýšlel a pokoušel se je nějak změnit nebo ovlivnit. Popíšu pracovní postup:

Desku zamaskuju alobalem cca 5mm kolem čipu, teplotní čidlo připevním z pájené strany a opřu ho o čip (jakoby zasunout pod), nanesu pájecí pastu po obvodu čipu.
Používám stanici LY BGA Rework Station IR6000 s následujícím nastavením.
Výška zářiče od čipu 20-30mm
Spodní ohřev nastavený na 200°C - zapíná se při spuštění cyklu a jede lineárně až na 200°C a tam stojí až do konce.
r1 0.45 L1 90 d1 90
r2 1 L2 145 d2 40
r3 1 L3 180 d3 50
r4 1 L4 220 d4 90
u kroku 4 průběžně kontroluji, kdy se čip uvolní, pak rychle odstraním zářič a vakuovou pinzetou sundám čip.

Na ještě ohřátou desku nanesu velkou vrstvu pájecí pasty a začínám čistit pájkou nastavenou na 450°C (s nižší teplotou se mi nedaří cín rozpouštět při plynulém přejíždění hrotu po ploše a pájka se zasekává a lepí). Nanesu na hrot cín a kapkou cínu odsaju kousky kupiček. Hrot je z chromované oceli seseknutý válec o průměru 3mm. Pak přidám pájecí pastu a čistím pomocí odsávacího lanka 4mm.
----- tady se mi stává, že některé plošky jsou dokonale vyčištěné od cínu, ale na některých zůstává malinká "čepička" i při opakovaném čištění. Nejsou to seskupení několika plošek vedle sebe spíš rozeseté jednotlivé.

Stejný postup aplikuji na čip, který čistím bez dalšího ohřívání na stole.


Opravte mě případně v nějakých bodech, kde dělám evidentní chybu.
Odlupování začínám zjišťovat čím dál častěni hlavně u HP novější výroby.

Případně, byl by někdo ochotný provést nějaké rychlé zaškolení? Samozřejmě za úplatu. Ideálně Královehradecký kraj. Díky
query
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 25. zář 2013 9:59:06

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod query » pon 07. říj 2013 20:26:19

Ještě pro úplnost doplním že pájecí stanici mám W.E.P 853D.
A pájecí chemii :
Pájecí kapalina pro měkké pájení F-1
Brown Flux Jelly od Warton
A pak asi tuto

na čištění pak klasický technický líh nebo isopropanol
query
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 25. zář 2013 9:59:06

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod trta911 » pon 07. říj 2013 20:54:13

Query, Váš popis nevykazuje nic špatného, vše vypadá docela OK, i ten Váš profil. Tam bych nic zásadního neviděl. Také chválím (tedy pouze za mne) použití warton brown flux :-) tam také nevidím nic špatného, ba naopak. Teplota pájky i hrot je taky naprosto OK.

Ještě mě napadlo vyměnit odsávací knot, zdá se mi příliš široký (pro Váš hrot je myslím dobrý cca 2,5mm) a vyměnil značku. On je totiž mezi těmi knoty dost velký rozdíl v kvalitě. Odlupování může třeba způsobovat hrubost vláken, resp. dílenského provedení odpájecího knotu. Sám jsem se na tom vytrestal.

Pokud by i to nepomohlo, zkusil bych zaříkávání :-)

PS: ještě jedna věc, kterou zde již nakousnul Kerhat a stojí za to jí zopakovat jelikož je to jednou z mnoha /alfa a omega/ věcí při reworkingu. Je třeba si dát pozor aby se deska neprohýbla, tedy ji mít podloženou a aretovanou šrouby na takových příčných tyčkách, jež by měly být součástí ACHI (LY) stanice. Jistý si jejich přítomností u Vaší mašiny nejsem jelokož používám "originál" od ACHI (kde byly) a to ještě jiný model, konkrétně IR PRO SC.
trta911
Moderátor
 
Příspěvky: 122
Registrován: úte 01. kvě 2012 21:07:03
Bydliště: Brno

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod query » pon 07. říj 2013 21:37:48

Díky za rady... ale teď už si vážně začínám víc a víc říkat, že je to v rukách :-)

Ještě bych se zeptal, jakou značku odsávacího knotu doporučujete?

Co se týče uložení desky ve stanici, tak mám pouze "stolek" - bez těch ramen. Tedy přesně toto.
Ale ty ramena k tomu je možné dokoupit. Popřípadě nějak zimprovizuji...

Je třeba desku nějak "rozpírat/roztahovat" ? Nebo stačí pouze položit/zavěsit na ramena volně? Pokud má deska otvory uprostřed, je lepší dát rameno do středu aby se neprohnula nebo na kraj a tím zajistit dostatečný a rovnoměrný přísun tepla? Jak vysoko nad spodním ohřevem máte zavěšenou desku?

Znovu díky za vyčerpávající odpovědi na vyčerpávající otázky :-)
query
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř 25. zář 2013 9:59:06

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod trta911 » pon 07. říj 2013 22:04:21

Nemáte zač za rady :-) od toho tu je tohle fórum.

Odsávací knot by měl stačit ten klasický "GOOT Wick" který se hojně používá stejně jako Amtech pasty. Osobně používám jiný, od firmy Spirig - 3S Wick. Splňuje údajně nějaké armádní normy a kdo ví co ještě a také je podle toho drahý. U nás i na ebay téměř nesehnatelný. Goot by měl ale bohatě stačit za přijatelné peníze.

Jinak tedy ohřívat notebookové desky bez jakéhokoliv spodního podepření je velmi velký risk a tam bych viděl největší problém všech problémů. desku je třeba zespodu podepřít tak aby byla "ve vodováze" :-) tedy aby byla co nejvíce v rovině i při tlaku zezhora na desku např. pájkou při čištění (také teplem při reworku se deska prohne). Nesmí být ale zase vypružená tím, že tu spodní podporu, kterou byste si k tomu měl co nejdříve vyrobit nebo koupit vyšroubujete tak, aby deska byla vypouklá.

Spodní podporu dávejte tak, aby byla pokud možno v pomyslném středu všech vnějších úchytů (ty úchyty nebo ramena za kterou desku držíte po okraji) a nebo blízko k odájenému čipu aby tam bylo prohýbání co nejmenší a spodní opora nejlepší. Ale pozor ať rameno spodní podpory nezasahuje pod čip co chcete odpájet, protože tím si zase zhoršíte spodní předehřev.

Takže: ramena koupit minimálně 4, optimálně však 6 a stopro vyřešit spodní podporu, pro inspiraci se podívejte jak to mají udělané u mé mašiny: http://achi.com.ua/wp-content/uploads/2013/06/infrared-bga-rework-station-achi-ir-pro-sc3.jpg :-)
Na těch příčných ramenech jsou imbusy kterýma se deska dá zespodu vypodložit.

A desku mám zavěšenou cca 50mm nad povrchem topných těles.

EDIT: ještě bych doporučil zčekovat video ukrainských distributorů ACHI, abyste získal přehled o těch spodních podporách: http://www.youtube.com/watch?v=sgHyRdfpo7Q&feature=player_embedded
trta911
Moderátor
 
Příspěvky: 122
Registrován: úte 01. kvě 2012 21:07:03
Bydliště: Brno

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod vavrus » úte 03. úno 2015 22:44:22

Dobrý den

Pořídil jsem stanici IR6000 a začínám s prvními pokusy...

Může mi někdo poradit s nastavením?

Nastavil jsem tento profil

r1 0.45 L1 90 d1 90
r2 1 L2 145 d2 40
r3 1 L3 180 d3 50
r4 1 L4 220 d4 90

a čidlo mi ukazovalo skoro 240 st. Co bych měl změnit?

Při nastavování parametru mám v bodě 5 nastaveno END. V dalším kroku mi stanice ukazuje parametr Hb (H6) s hodnotou 500. Co je to za parametr?


Je zajímavé, že i když jsem bod 4 nastavil na r4 1 L4 200 d4 90, stejně mi to při ukončení programu ukazuje na čicle 240 st. Co dělám špatně?
vavrus
 
Příspěvky: 1
Registrován: úte 03. úno 2015 22:39:26

Re: Rada pro začátečníka

Příspěvekod floooo » stř 18. bře 2015 13:16:08

Ahoj tak zbezne som to tu prečital tak ak sa niečo bude opakovať tak prepačte ale skusim Vám dať mojích pár rád.

Profil stanice :

Osobne mam skusenosti aj s IR stanicami a aj s Hot-air stanicami , osobne som si zakupil Hot-air stanicu s dovodu, že sa jednodukšie konfiguruju "programy" a majú širšie sektrum záberu. Ale to záleži na osobných skusenostiach, neodsudzujem ani IR ma urcite niečo do seba ale mne sa lepsie pracuje s hot-air, možno zvyk s prace.
Profil by mal byť nactavený podla teploty tavenia spajky vačsinou to býva tak. Cin ako čistý kov sa taví pri teplote 231,9 °C ale spajka použivana v elektrotechnike nikdy nieje cistý cin ale zliatina , napriklad Sn99,3Cu0,7 ma teplotu topenia 227°C, spajka Sn60Pb40 ma teplotu topenia 183°C čo je poctatný rozdiel a treba na to dbať aj pri nactavovaní stanice .
Osobne si myslím, že každá stanica aj rovnakeho typu hreje trošku inak tak každu treba nactaviť osobytne , osobne odporúčam nactavit cca o 5 °C viac ako je teplota topenia spajky. Pri nactavovaní stanice som osobne použival 4 teplotné čidla (1. doska vedla IC vrchna čast 2. doska pod IC 3. prichiteny na keramickom jadre IC, 4.prichitený na substrate IO) Teplota týchto cidiel by mala byť konštantná s rozdielom max 2°C. Asi sa pýtate, ako som k tomuto prisiel vysvetlenie je jednoduche, pracoval som ako technik vo vyrobe DPS pre jednu svetovu značku . kde ma to chlapci naucili, tam sa pre nactavovanie použiva 5 čidiel teploty.
Zaleží aj na velkosti IO preto je dobre ak si nactavite aspon podla rozmerov viac profilov.

Flux/taviaca pasta osobne použivam amtech alebo klasiku flux (rozpustena kolofonia) Tiež tu platí staré známe "kto nemaže ten nejede" tak treba davať dostatočne množstvo ale netreba to ani prehánať. Na čistenie používam sprej " Kontakt PCC cena cca 5€ kus " a na odmastnenie a dodatočné cistenie IPU.

Odsávaci pásik /knot použivam 2mm/30m (praktické balenie)

čo sa týka toho laku je to kamen urazu hlavne lacných dosiek, možte upravit teplotu pajky možte dat viac fluxu, možte menej tlačiť ale ten lak zide aj tak, jediné čo pomôže je opatrnosť a možno trošku zručnosti .

Dufam, že som Vám v niečom poradil :-)
floooo
 
Příspěvky: 41
Registrován: pát 29. črc 2011 12:08:00
Bydliště: Prievidza

Další

Zpět na Rework BGA

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron